Ytterligare en metod man kan använda sig av för spridningen av webbsidan är länkarbete och affiliates i kombination. Länkarbetet innebär att man sprider länkar på nätet som alla tillsammans pekar mot den egna webbsidan vilket i sin tur uppfattas av sökmotorernas robotar som “rekommendationer” som pekar mot webbsidan. Detta tyder robotarna som att den här sidan är bra – och så skjuter den upp webbsidan mot toppen av sökmotorerna.

En metod man kan använda sig av för att automatisera detta med spridningen av länkar är att ansluta sig till ett affiliatenätverk.

Affiliatenätverk

Affiliate innebär att man inleder ett samarbete. Inom marknadsföringen online samarbetar man med bloggare, influencers och andra som tjänar några procent på att marknadsföra den egna webbsidan. Detta passar bra för företagare som använder sin webbsida för att saluföra sina tjänster och produkter.

För att knyta kontakter med affiliates så ansluter man sig till ett affiliatenätverk. Det finns en uppsjö av sådana både svenska och internationella. Commission Junction, Doubler, Tradedoubler och Adrecords är några av affiliatenätverken.

Vad som händer när affiliates marknadsför den egna webbsidan är att de sprider länkar och banners online för att på så sätt locka besökare som förhoppningsvis köper något efter ett besök på länken. Då tjänar affiliatenätverkaren provision på försäljningen. Men – för den egna webbsidan, den som marknadsförs, är varje länk online mycket värdefull – då robotarna söker efter just den här typen av länkar för att avgöra om en webbsida motsvarar sökningarna på sökmotorerna. Win/Win för alla inblandade således.

Blogg på webbsidan

En annan teknik som sökmotorernas robotar gillar är att se att sidan är aktiv. Det finns ingen anledning för sökmotorerna att skicka upp en sida i sökresultaten som är statisk, där ingenting händer. Sökmotorerna måste generera kvalitetssidor för att locka annonsörer.

Att ansluta en blogg till den egna webbsidan är en bra metod att använda sig av för att skapa liv och rörelse på webbsidan och visa att sidan är aktiv. För att en blogg ska vara ett bra verktyg i arbetet att få webbsidan att klättra på sökmotorerna så bör man se till att uppdatera bloggen med nytt innehåll så ofta som möjligt och allra minst 3-4 gånger i veckan.