När någon besöker din webbplats för första gången så är detta ett unikt och begränsat tillfälle att övertyga dem om att stanna kvar på din webbplats, klicka sig runt på dina sidor och att återkomma för att besök din webbplats i framtiden. Det första intrycket är med andra ord mycket avgörande för de allra flesta hemsidorna. Det finns inte något perfekt recept för hur man skapar en hemsida som med säkerhet kommer att fånga uppmärksamheten hos varje individ som besöker din webbplats, men det finns vissa nyckelelement som kan öka dina chanser avsevärt. Nedan följer några tips gällande vad man bör tänka på.

Gör det tydligt gällande hur man navigerar på hemsidan

Navigationsfältet är en av de mest trafikerade områdena på vilken webbplats: https://se.unibet.com/casino som helst, och om du inte markerar de viktigaste aspekterna kan dina besökare uppleva att det är svårt och frustrerande att hitta på din hemsida vilket kan leda till att de överger din webbplats till förmån för något som passar deras behov med mer klarhet. Är du osäker på vilka sidor du ska markera i navigeringsfältet? Analysera andra liknande hemsidor och få inspiration till din egen sida. Ha koll på vilka sidor som får mest uppmärksamhet och avgör om det är vettigt att placera dem i en sammankopplad kategori som är tillgänglig via din hemsida.

En klar väg gällande hur man tar sig runt på hemsidan

När en besökare snubblar in på din hemsida och gillar vad de ser – så gäller det att få besökaren att stanna kvar och uppleva hela hemsidan. Genom att uppmana och skapa en klar anvisnings-väg förstår besökarna vägen som hemsidan följer och automatiskt så leds besökarna in i säljtratten (om man nu försöker sälja något via hemsidan). När du försöker skapa din huvudsakliga anvisnings-väg, identifiera vilken specifik åtgärd du vill att folk ska ta när de besöker din webbplats: Vill du att de ska köpa din produkt? Planera ett möte? Eller besöka ditt företag personligen? Allt detta skall vara så tydligt som möjligt för dina besökare.

Var tydlig gällande din värdeproposition

När någon besöker din webbplats är det otroligt viktigt att inkludera ett värdeförslag eller ett kortfattat uttalande som förklarar syftet med ditt företag eller webbplats och tar upp vilka problem du kan lösa för dina läsare. Utan ett värdeförslag blir det svårare för dina besökare att identifiera från start om din webbplats eller företag kan hjälpa dem.

Intressanta bilder och kvalitativ grafik

Människor är visuella varelser av naturen, och med visuella bilder som bryter upp en sida kommer du att hålla ditt innehåll friskt och intressant. Inkludera gärna högkvalitativa bilder med relevant grafik, foton på dina produkter, eller till och med ett kreativt färgschema för att lägga till dimensioner och variationer på din sida. Bilder är särskilt viktiga om du säljer produkter på nätet, så kom ihåg att ta dig tid att införliva snygga bilder som kommer att engagera din publik.

Kontaktinformation så att man kan nå dig

Kontaktinformation är såklart viktig, eftersom människor behöver veta hur man får tag på dig. Men även webbsidor eller företag kan dra nytta av att ha kontaktuppgifter på hemsidan. Ange ett telefonnummer eller en e-postadress för besökare så att man också har möjlighet att nå ut med frågor och kommentarer.

Recensioner från tidigare kunder och andra positiva aspekter

Om du säljer produkter eller tjänster är det viktigt att ha recensioner kring ditt innehåll. Om du inte är ett välkänt varumärke (vilket är fallet för de flesta småföretag), vill dina besökare vara säkra på att de kan förvänta sig kvalitetsprodukter eller tjänster från dig. Be dina tidigare kunder att skriva omdömen, påpeka eventuella positiva kommentarer som ditt företag har fått.

Det finns som sagt inget perfekt recept gällande hur man får besökaren att tycka om hemsidan och att återkomma, men följer man dessa tips så har man kommit en bit på vägen. Det gäller att skapa ett innehåll som lockar och som gör att besökarna vill läsa mer och hålla sig uppdaterade kring din hemsida. Att vara flitig och skapa en sida som man själv hade velat återkomma till är en tanke att alltid försöka följa.