En hemsida ska i regel vara en form av marknadsföring. Det kan handla om att man ska marknadsföra ett företag, eller så har man en åsikt som man vill ska komma fram. Då är det viktigt att sajten är designad på ett sätt som gör att den får ett bra uttryck.

Vad ska finnas på hemsidan?

När man arbetar med hemsidedesign måste man ha koll på vilket syfte hemsidan ska ha och vad som egentligen bör finnas med på den. Om det handlar om en verkstad eller bilförsäljare kanske bilarna ska vara framträdande och det kan behövas ett galleri för att visa upp saker. Arbetar man som webbdesigner gäller det att var lyhörd för vad den aktuella kunden faktiskt vill ha.

Hemsidan i mobilen

I dag är det vanligt att surfa via mobiltelefoner och då måste hemsidorna också fungera på en mindre skärm. Under tiden man designar sajter kan det därför vara klokt att surfa in på dem från flera olika enheter för att kontroller så att allt fungerar. Det är också bra om sidan automatiskt anpassar sig efter mobiltelefoner så att man inte behöver syssla med massor av inställningar när man surfar runt.

Webbplatsen och besökarens förståelse

En hemsida ska vara lätt att förstå och att hantera. Menyerna ska vara smidiga och det bör inte finnas för många alternativ. Det är viktigt att besökaren snabbt kan hitta det denne söker. Många företag har sajter som är allt för svåra att förstå sig på för en kund, och då kan det hända att de söker sig någon annanstans. I regel kan det vara så att webbplatsens enkelhet är viktigare än att designen är fullt modern i sitt utförande.

Bra typsnitt

En hemsida ska göra att besökaren får reda på mer och blir nyfiken. Ett allt för litet eller svårläst typsnitt kan skapa motsatt effekt. Se därför till att texten är lätt att läsa, oavsett vilken enhet hemsidan besöks från.