Studier påvisar att den genomsnittliga besökaren spenderar 8 sekunder på en webbplats innan hen bestämmer sig för att lämna eller inte. Vad betyder detta för dig som håller på att skapa en webbplats Jo, det betyder att du bara har 8 sekunder på dig för att imponera och informera en potentiell kund innan de dömer din webbplats för gott. Ett bra första intryck är avgörande för ditt företag, och du har bara en chans och åtta sekunder på dig för att göra det. Med detta sagt kanske du undrar vad som bör eller inte bör visas på webbplatsens hemsida. Nedan följer några tips!

Företagsbeskrivning och utvalda produkter

Den viktigaste orsaken till varför en kund kommer till din webbplats är för att veta mer om ditt företag och de produkter och / eller tjänster som erbjuds. Var noga med att inkludera en kort beskrivning av vad ditt företag faktiskt gör och se till så att denna text är så specifik som möjligt. Nyckelordet i föregående mening är dock ordet “kort”, eftersom besökaren snabbt tappar intresse om beskrivningen är allt för lång. Startsidan är inte platsen för att skriva en lång beskrivelse om företagets historia eller grundare – den informationen bör lämnas på sidan “Om oss”. På din hemsida kan du också ha några nyckeltjänster eller produkter som du erbjuder, antingen din senaste produkt/tjänst eller det som säljs mest.

Nyheter och Evenemang

Att inkludera nyheter och kommande händelser på din hemsida är ett bra sätt att visa att din webbplats är aktuell och uppdaterad. Se till att du inte har nyheter från 2001 under “Senaste Nyheter”. Detta bör inte heller ta allt för mycket plats av din startsida utan försök att endast visa en teasers av nyheter och händelser, och länka därefter besökare till en sida dedikerad till nyheter och evenemang. På så sätt kan nya besökare välja att klicka sig in på nyheter om de är intresserade av detta.